søndag 14. mars 2010

Esteli - lørdag

Lørdag formiddag var me på besøk på funarte. Dette er ein organisasjon der barn og voksne i alle aldre kan komme om lørdagene fra klokka 8.00 ti 11.00 å være kreative. Når barna kommer om morningen pleide de å leke litt ute med ulike leker. Når me var der så var det nåken som spelte slåball,lekte med rokkering og hoppa tau. Etter ei stund ute så blei gruppa delt og fordelt i to bygg. Barn fra 1 - 7 år i ett bygg og de fra 8 år og oppover i ett annet bygg. Eg gikk i bygget med de minste barna for å observere,da denne alderssgruppa er mest relevant for meg.

Barna satt på gulvet,som forøvrig var heilt tomt for bord og stoler, og hørte på en voksen som fortalte eventyr om en drage som hadde ett ønske om å bli bedt i ett barns bursdagsselskap. Barna satt nysgjerrige og lyttet på. Eventyret hadde selvfølgeli en moral,og det var at alle kan være snille og gode uansett om de er annerledes.
Etter at eventyret var ferdi så hadde de voksne lagt frem mange store ark og mange fargestifter og barna skulle tegne noe fra eventyret.
Barna var ivrig på tegningen og de låg nesten oppå arket for å få farge i alle hjørne og på begge sider av arket.

Inne med de store barna så laget de collage. Eg var inne å kikket litt på de og,og de var kjempe kreative og flinke.
Funarte organisasjonen er sponset av Spania og Tyskland trur eg det var og det er åpent for alle!! De har fokus på de estetiske fagene.

Det var kjempe spennende å være med å observere kordan de jobba, og me skulle absolutt hatt eit sånt tilbud heima!

Etter at denne aktiviteten var ferdi så lekte me ute. Eg og ei som heite Lene sveiva hoppetauet deiras og prøvde å lære de bamse bamse ta i bakken... De fekk litt taket på teksten og syns det var kjempe kjekt!



Eventyr stund



Eg prøve å snurra rokkeringen rundt halsen:)





Fargerikt gulv? Barna kan male og "grise" på gulvet. Nord:Kjetil, sør:meg, øst:Lene og vast: Trine Lise.



Lokalet



Leking på gang



Tre gutter som blei kjempe glad når eg spurte om eg fekk ta bilde:)



Mange barn som lager collage



Meg og Mona



Engasjerte barn

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar