tirsdag 2. mars 2010

Managua

På søndag var eg,Jenny,Kine,Elisabeth,Ane,Anders,Vera og Susanne i Managua. Managua er hovedstaden i Nicaragua med sine 977.232 innbyggere.
Eg har vore veldig i tvil om eg i det heile tatt ville reise til Mangaua, pga veien mellom Leon(her eg bur) og Managua e skummel. Folk blir rana og banka opp på veien. Det er samarbeid mellom div taxier og "hyggelige" mennesker. Men me blei kjørt av to taxier som jobber for kulturstudier,so eg va relativt trygg:)

Me reiste her fra rundt 10 om morninger,og var fremme ved Managuas første shoppingsenter etter ca 1 1/2 times kjøring. Denne turen handla om shopping og ikkje so mykje kulturelt dessverre. Da får eg heller ta igjen dersom skulen arrangere tur:)
Me shoppa og kosa oss heile dagen. Me levde litt som primadonner ein periode e eg redd for.hehe.. Når me va ferdi å handla på eine senteret so gjekk me ut i taxien(som følgte oss heile dagen) og sa de måtte kjøre oss videre til neste. Me var innom tre forskjellige senter:) Me betalte de 450 cordobas kver for å kjøre rundt på oss ein heil dag. Det er 150 norske kroner. IKKJE GALE:)

Eg vågde ikkje ta med kameraet mitt,men Kine tok litt bilder. Ho er ikkje heime no so bilder kommer ein an dag.
Langs veien såg me virkelig kor fattigt nåken har det. På ei mark var det mange bossekker stabla oppå kverandre, det var husene deiras. Da e heilt forferdelig at nåken kan være so fattig. Eg fekk litt dårlig samvittighet for alle pengene eg hadde brukt på klær:(

Litt fakta om Nicaragua.



Flagget: De to blå stipene over og under symboliserer de to havene som Nicaragua ligger mellom. Stillehavet og det karibiske hav. Den kvite stripen i midten symboliserer landet.

"Landet merket" (trekanten): De tre sidene i trekantet står for kvalitet. Inni trekanten er det bilde av fem vulkaner. De synboliserer de fem landene som inngår i sentral america. Nicaragua,Costa Rica, Honduras,El salvador og Guatemala.

Nasjonal sangen: Handler om at de har vært i krig før,men nå må landene stå sammen og kjempe sammen om det blir nødvendig.

Nasjonalfugl: Den heter guardabarranco. De har og nasjonaltre og blomst,men eg husker ikkje navnet.
Dette bildet er tatt inne i klasserommet til barna, og eg oppfatter det som om dette er veldig viktig i deiras kultur.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar