tirsdag 9. mars 2010

Litt småknask

I dette innlegget kommer det litt forskjellig småknask fra dagen i dag:) Først vil eg vise kor flinke studenter eg og Jannike har vært. Sola steiker ute, og me satt inne på studiesenteret å leste pedagogikk:) Flink? Sjøldisiplinen tar jo heilt overhånd:) Men da e veldig spennande tema me lese på,so da går fort å lesa..





Når me kom fra skulen so gjekk eg,Line,Sigid,Jannike,Kine og Gro på ein meksikansk restaurant. Eg hadde hørt masse om den,so eg gleda meg masse.
Eg bestilte nåke som heite cesedillas(?), og da va kjempe godt og super billig. Eg fekk med ein full middag + cola til ca 25 norske kroner. Når me er ute å ete så pleier me å gå på litt "finere" restauranter i følge lokalbefolkning,og då pleie me å betale ca 50 norske kroner for full middag. For å spare litt på penge skal me prøve å finne restauranter der lokale studenter går, da me får like god middag for ein enda billigere penge:) Ska blir hardt å komme tilbake til restauranter i Bergen:)



Nåken har fått mat,mens andre venter:)



Kokka står ute i ein gang å lager maten. Eg syns ho var så søt,so eg måtte bere ta ett bilde:)

I kveld,som alle andre tirsdager, har me hatt nåke som de kaller for noche cultural her på casa Iguana. Tidligere tema har vært bl.a fattigdom,folkedanser/drakter og konsert. I dag var temaet abort. Aborttilstanden i dette landet er kjempe trist, og det va ein kjent gynekolog her å snakka om det i kveld. Abort er totalt ulovlig her,uansett om det er fare for livet til mor eller barn. Med unntak hvis du har penger som du kan bestikke leger med.
Ho kom med ulike eksempel der abort-loven har tatt mange unge liv. Me såg og ein dokumentar om ei 9!!!! år gammel jente som blei voldtatt og gravid:( Etter masse masse styr fekk ho tatt abort, men etter to år igjen so blei ho voldtatt og gravid på ny. Denne gang fullførte ho svangerskapet.

Sånn informasjon gjer sterke inntrykk. Stakkars jenter i dette landet! De får ingen seksual undevisning på skulen, og det er dyrt med prevensjon. Gynekologen som va her i dag sa at det mest sannsynlig må ein politisk endring til,før de evt får forandre loven.

Men ellers har eg det bere bra:) Håpe alt står te med deg!!:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar